Fairebel boert goed! "Drietandmagazine"

24-5-2019
Fairebel boert goed! "Drietandmagazine"

Fairebel, het Belgische fair trade label heeft zijn resultaten van 2018 meegedeeld en ze zijn goed! In een moeilijke markt slaagt Fairebel erin zijn verkoop te verhogen en bereikt het symbolisch plafond van 10 miljoen liter per jaar (9.500.000 om precies te zijn).

Dit succes berust op het doorzettingsvermogen van een handvol producenten die het merk 10 jaar geleden lanceerden. De uitdaging om kwaliteitsvolle producten aan te bieden, waarbij de leden van de  coöperatieve een deftig loon wordt gegarandeerd (45 cent per liter), het initiatief wordt gesteund door talrijke consumenten die fan zijn van een duurzame landbouw, die de familiale melkveehouderijen verdedigt. Faircoop, de coöperatieve beheerder van het merk, bestaat vandaag uit 550 gemotiveerde melkveehouders, sinds twee jaar samen met talrijke “consumenten coöperanten”. Voor het jaar 2018 konden deze rekenen op een dividend van 6% netto , een cijfer die de meest verbeten financierders jaloers maakt. In 2019 wil het merk niet op zijn lauweren blijven rusten en beoogt als doel van 11 miljoen verkochte  liters, ofwel één liter melk per Belg! Hiervoor, breidt het gamma zich binnenkort uit met nieuwe producten, namelijk 100% bio roomijs en verse melk verkrijgbaar in flessen van een liter en een halve liter.
Wordt vervolgd!