Fairebel op de Beurs van Libramont

19-7-2017

De beurs in Libramont is de grootste openluchttentoonstelling voor landbouw in ons land. Opgemerkte exposanten waren de melkboeren die jaren geleden nog de beurs blokkeerden uit protest tegen de lage.

Ontmoeten we elkaar daar rond een glas melk?

De 83e editie van de Beurs voor landbouw,  bosbouw en agrovoeding van Libramont vindt plaats van 28 tot 31 juli. De coöperatieve Faircoop is via zijn faire melkmerk Fairebel graag van de partij op dit unieke evenement. Tijdens het beursweekend willen de organisatoren de consument bewustmaken van het lot van de lokale producent. En u kunt er gratis kwaliteitsvolle melkproducten proeven!

Onze stands:

  • 34.17 kaas-stand
  • 34.6 ijs-stand
  • 34.3 onthaal-stand consument / landbouwer
  • 34.5 melk-stand

Landbouwers en consumenten samenbrengen

De Beurs van Libramont is ongetwijfeld een groots evenement voor vakmensen uit de land- en bosbouwsector. Hét moment van het jaar waarop zij elkaar kunnen ontmoeten en hun ervaringen  met elkaar kunnen delen. De Beurs is daarnaast een populaire plek voor het hele gezin, want ook bij het grote publiek kent ze een groot succes. “Dertig procent van onze bezoekers zijn vakmensen. De rest zijn consumenten”, bevestigt Caroline Willems, commercieel directrice van de Beurs. En dat is net wat we willen bereiken met dit evenement: producenten en consumenten samenbrengen. “Het is cruciaal dat de mensen het belang en de waardigheid van de landbouwberoepen begrijpen. Dat proberen we te doen via de verschillende activiteiten.

Daarnaast willen we ook oplossingen bieden voor de hele sector. We willen de consumenten bewustmaken van de uitdagingen van de sector en tegelijk sympathie opwekken voor de landbouwers zelf.”

Proeven, proberen en praten

Dit jaar hebben we een nieuwigheid: La ferme enchantée of de Kinderboerderij, speciaal voor gezinnen. De boerderij ligt in zone 34, een centrale plek op de beurs, en is zo’n 4.000 mÇ groot. Op deze  boerderij zijn er tal van activiteiten om  de landbouw op een speelse manier te leren kennen: een parcours waarop de kinderen tractors met trappers en voertuigen met afstandsbediening kunnen uittesten, een plek waar ze boerderijdieren kunnen strelen (konijnen, kippen, ezels, schapen ...) en er wordt getoond hoe dieren worden gemolken of aangespannen.

“En net hier bevinden zich de stands van Fairebel”, verduidelijkt Erwin Schöpges, landbouwer-producent en voorzitter van de coöperatieve Faircoop. “We hebben een onthaal- en gespreksruimte waar de bezoekers informatie en een antwoord op hun vragen krijgen. Daarnaast hebben we ook een aantal proefstandjes.” Wat er te proeven is? Alle heerlijke streekproducten van Fairebel, zoals volle of halfvolle melk, melk met chocoladesmaak, zachte kaas met grasmelk, puur melkijs, vanille-ijs, chocolade-ijs of aardbei-ijs. “De Beurs van Libramont is ook een perfecte gelegenheid om ons allernieuwste product exclusief voor te stellen: cups van geconcentreerde melk voor bij de koffie.”

Fairebel-ijs in de kijker

Vanaf dit jaar is er in elk verkooppunt  van het evenement Fairebel-ijs in kleine potjes verkrijgbaar. Een andere nieuwigheid die nog maar eens aantoont hoe belangrijk de aanwezigheid van Fairebel op de Beurs is. “Dit jaar is ons doel om de lokale producten meer en meer teintegreren in het horeca-aanbod. Zo kwam Fairebel tot een akkoord met het cateringbedrijf dat met ons samenwerkt”, vertelt Caroline Willems opgetogen. Voor de editie 2017 hebben we dus maar één advies: smullen maar!

Voelt u er iets voor om een betrokken consument’acteur te worden? AFSPRAAK OP FAIREBEL.BE.

Eendracht maakt macht!

Als we Erwin Schöpges, voorzitter van de coöperatieve Faircoop, mogen geloven, zal 2017 een topeditie worden. Fairebel tekent al voor de vierde keer present op de Beurs van Libramont en  merkt een mentaliteitsverandering op.

“De voorbije jaren waren we er vooral om onze stem te laten horen en ons ongenoegen te uiten over de melkcrisis. Dat probleem is vandaag niet opgelost want de prijs van de melk dekt nog altijd niet alle productiekosten.

Toch willen we dit jaar onze manier van communiceren veranderen en gaan we voor een samenwerking met de organisatoren van de Beurs.” We delen dezelfde visie, want dit jaar krijgt Fairebel nog meer visibiliteit op de

site! Caroline Willems, commercieel directrice van de Beurs, bevestigt dat: “Fairebel is een voorbeeld omdat het de producent een eerlijke vergoeding biedt. We gaan door een moeilijke periode. Daarom is het cruciaal dat

we alle initiatieven ondersteunen die landbouwers weer meester maken over hun eigen markt.”