De bijdrage van Herve Société en Idpack tot de Fairebel-kazen

6-3-2016

Voor zijn twee grasmelk-kazen werkt Fairebel samen met Herve Société en Idpack, twee bedrijven met een even grote maatschappelijke bewogenheid als Fairebel zelf.

| FAIREBEL - Het label van de boeren - De faire melk

Sinds de lente van 2015 brengt Fairebel twee kazen op de markt die met grasmelk worden gemaakt: een blokje zachte kaas van 200 g en kaasblokjes die licht gekruid zijn met selderijzout. Beide kaassoorten, perfecte voorbeelden van een lokale, duurzame landbouwproductie, worden gemaakt door Herve Société. De samenwerking kwam heel natuurlijk tot stand.

Kazen als kroon op het werk van de landbouwers

“Eigenlijk is alles per toeval begonnen”, zegt Jean-Marc Cabay, gedelegeerd bestuurder van de kaasmakerij Herve Société. “Wij zijn elkaar tegengekomen op de landbouwbeurs van Battice en vervolgens is de coöperatieve Faircoop bij ons op bezoek gekomen. Stilaan rijpte het idee om een kaas te produceren. Wij hadden nog productiecapaciteit over en onze installaties zijn heel flexibel.”

Fairebel en Herve Société hebben dan de krachten gebundeld om een perfect product in de markt te zetten, dat het werk van de landbouwers alle eer aandoet en voorrang geeft aan de korte keten. “Zodra alle vereisten waren opgelijst, hebben wij de melkophaling georganiseerd”, zegt Jean-Marc Cabay. “Wij verwerken de melk tot zachte kaas van 200 g of tot grote blokken van 15 kg. Idpack in Andenne versnijdt die laatste tot kaasblokjes en verpakt die onder beschermende atmosfeer in een vlootje. Wij verpakken alleen de zachte kaas van 200 g. Deze samenwerking is ideaal, omdat wij rechtstreeks contact houden met de landbouwers, die opnieuw centraal staan in het productieproces. Ik vind het fantastisch dat de melk als afgewerkt product weer bij de landbouwers terechtkomt.”

De samenwerking omvat veel meer dan de kaasproductie

Bij Idpack in Andenne, dat de Fairebel-kaasblokjes verpakt, staat maatschappelijk verantwoord ondernemen al heel lang hoog in het vaandel. “Je hoort wel eens zeggen dat wij de aarde alleen maar lenen van onze kinderen”, zegt Dirk Maes, gedelegeerd bestuurder. “En dat is ook zo, wij moeten onze planeet beter beheren. Dus minder, maar wel beter eten. Ik droom ervan dat een ingenieur elk jaar een milieu-audit zou opstellen van de vervuiling die ons bedrijf veroorzaakt. En dat wij die vervuiling, die soms onvermijdelijk is, zouden compenseren met concrete acties, een beetje zoals Patagonia doet in de textielsector. Idpack neemt zijn maatschappelijke rol ernstig op, te beginnen met het personeel zelf, want onze 55 medewerkers zijn overwegend mensen met een handicap. Ik vind het belangrijk dat zij de kans krijgen om zich in het sociale weefsel te integreren.”

Idpack hoefde dan ook geen ogenblik te twijfelen om samen met Fairebel aan het kaasavontuur te beginnen. “Wij delen dezelfde waarden”, aldus Dirk Maes. “Denk aan respect voor het werk van de landbouwers en een correcte vergoeding. Ik ben ervan overtuigd dat al wie het milieu links laat liggen vroeg of laat door de consumenten wordt afgestraft. Onze samenwerking loopt gesmeerd en ik ben bereid om over uitbreiding na te denken. De geloofwaardigheid die Fairebel heeft opgebouwd, overstijgt de melkproducten. Wij zouden samen andere producten kunnen ontwikkelen …” 

“Ik ben tevreden over het eindproduct!”

Beide Fairebel-kazen worden gemaakt met grasmelk van een landbouwer die lid is van de Faircoop-coöperatieve en over een oorsprongscertificaat van het Land van Herve beschikt: Denis Hogge.

“Na de verkoop van mijn zuivelbedrijf aan Deense ondernemers ben ik beginnen te leveren aan een ander zuivelbedrijf dat aangesloten is bij Herve Société”, verklaart Denis Hogge. “Zij vroegen mij of ik bereid was een gedeelte van de melk te leveren die zij nodig hebben om 100% made in Belgium kaas te maken. Ik heb er geen ogenblik spijt van dat ik in dit avontuur ben gestapt. Ik moet aan heel strenge voorwaarden voldoen, maar op het eindproduct kan ik trots zijn en dat geeft een goed gevoel. En als kers op de taart: het publiek kan onze kazen wel smaken!”