LES PRODUCTEURS DE LAIT DOIVENT PRENDRE LEUR AVENIR EN MAIN

6-6-2016

Fairebel-melk is het resultaat van het werk van ruim 500 coöperanten-producenten, die zich meestal in
Wallonië bevinden

Coop NL | FAIREBEL - Het label van de boeren - De faire melk

Bart De Koker uit Baardegem was een van de eerste Vlaamse landbouwers die toetrad tot

de coöperatieve Faircoop. Zijn beslissing steunde op waarden, terwijl hij ook een proteststem wou laten horen.

De jonge dertiger Bart De Koker baat een landbouwbedrijf uit in Baardegem, vlakbij Aalst. Op een tiental hectaren teelt hij aardappelen. De familie De Koker zit zelfs al vier generaties in “de patatten”.

“Twee derde van de productie is bestemd voor de industrie en grootdistributie”, zegt Bart. “Het overige derde verkopen wij rechtstreeks. In onze streek zijn mijn aardappelen een begrip en klanten komen ze zelf afhalen in ons boerderijwinkeltje.

Aardappelen zijn goed voor ongeveer één derde van mijn omzet.”

Bart De Koker is ook een melkproducent.

Hij heeft 90 melkkoeien en ongeveer evenveel kalveren, zodat de opvolging verzekerd is. In 2011 besloot

hij om toe te treden tot Faircoop. “In het verleden werd er te vaak misbruik gemaakt van de  melkproducenten”, meent hij. “Het was hoog tijd dat wij onze toekomst zelf in handen namen. Precies

wat Fairebel biedt. Melkproducenten als ik moeten hun waardigheid heroveren.

Ik was onmiddellijk overtuigd door dit mooie project dat in Wallonië was ontstaan. Waarom zou dit ook niet 

in Vlaanderen kunnen, dacht ik. In 2011 ben ik coöperant geworden, als een van de eerste Vlaamse landbouwers.”

EEN BUITENGEWOON STERKE OVERTUIGING

Bart De Koker heeft het zich nooit beklaagd dat hij geld in de coöperatieve Faircoop heeft geïnvesteerd. Hij gelooft zelfs zo sterk in het project, dat hij het samen met andere landbouwers is gaan verdedigen in een aantal supermarkten. “Mijn echtgenote is ook een paar keer meegegaan. Voor een landbouwer als ik is het niet zo gemakkelijk om met consumenten te praten. Ik voel mij meer op mijn gemak tussen de koeien!

(lacht) Maar het deed mij goed om te praten over het project en onze aanpak en uit te leggen dat wij onze melk voor een eerlijke prijs verkopen, dankzij Fairebel. En dat wij onze investering terugverdienen!

Zestig percent van de mensen die ik in de supermarkten heb aangesproken, waren achteraf overtuigd. Dat vind ik een mooie overwinning.”

Het engagement van Bart De Koker gaat zelfs nog verder. Wanneer hij zijn bonus ontvangt, besluit hij elk

jaar om ze in de coöperatieve te laten en zijn investering op die manier te verhogen. “Ik weet dat mijn geld

de goede zaak dient”, benadrukt hij. “Zo’n project kan nooit mislukken. Het steekt landbouwers als ik echt

een hart onder de riem. Ik ben sterk gehecht aan het project en ik bewonder hoe Fairebel ons verdedigt ten

opzichte van de buitenwereld. Europa en onze politici moeten inzien dat het melkbeleid moet veranderen.

Fairebel laat zien dat het mogelijk is om een andere weg op te gaan. Met een faire, eerlijke aanpak die

voor iedereen voordelig is.”

---

Voelt u er iets voor om een betrokken consument’acteur te worden?