3 vooroordelen over boter (die meteen smelten als … boter voor de zon)

9-8-2018

Boter werd lang verketterd en beladen met alle zonden, maar nieuwe wetenschappelijke studies vertellen een heel ander verhaal. We mogen weer zorgeloos genieten van dit 100% natuurlijke product, boordevol vitamines en minder calorierijk dan olijfolie!

Boter zou ongezond zijn

Fout! Boter levert onmisbare voedingsstoffen voor ons lichaam. Om te beginnen is boter een bron van vitamine A, die goed is voor het zicht, de huid beschermt, de groei bevordert en infecties afweert. Er zit ook vitamine D in, die botten en tanden gezond houdt. En boter bevat zelfs vitamine E, een antioxidant die de veroudering van cellen tegengaat. Uit een studie in 15 landen, waar 640.000 mensen bij betrokken waren, is trouwens gebleken dat boter het risico op cardiovasculaire ziekten niet verhoogt. Boter verdient dus zeker een plaatsje in een evenwichtig voedingspatroon als het om kwaliteitsboter gaat, die met mate wordt verbruikt (10 tot 20 g per dag).

Boter zou meer calorieën leveren dan olijfolie

Fout! Een product mag alleen de naam “boter” dragen als het 82% vetstoffen bevat (evenveel als een margarine). Terwijl tafelolie voor 100% uit vetstoffen bestaat. Boter levert bijgevolg minder calorieën dan olijfolie: een klontje boter van 10 g is goed voor 75 kcal, evenveel olie bevat daarentegen 90 kcal.

Aan de kleur zou je kunnen zien hoe vers de boter is

Fout! De kleur van de boter hangt af van de voeding van de koeien. In de zomer grazen ze vers gras, dat veel bètacaroteen bevat, een pigment. Dat verklaart waarom boter in de zomer geler kleurt en in de winter duidelijk een lichtere tint heeft. Maar qua voedingswaarde zijn zomer- en winterboter volledig identiek.