Hoe het werkt

Het idee van het project ontstond jaren geleden binnen de MIG (de Belgische afvaardiging van de EMB, de European Milk Board).
Ten gevolge van de crisis die de sector treft, willen de Europese melkproducenten een efficiënt middel vinden om een eerlijke prijs en een fatsoenlijk inkomen voor iedereen te garanderen. Duizenden Europese producenten hebben zich verenigd en samen met hun nationale organisatie campagnes gelanceerd met als slogan "de faire melk".

In België heeft de coöperatie FAIRCOOP de actie op zich genomen en haar eigen merk FAIREBEL gecreëerd. Haar opdracht is het commercialiseren van de totale productie van de coöperatieleden voor een eerlijke prijs.

FAIREBEL startte begin 2010 en telt nu al een groot aantal landbouwers uit heel België.

Het principe is eenvoudig!

Voor elke liter melk verkocht onder de naam FAIREBEL, gaat een eerlijk inkomen naar de FAIRCOOP coöperatie. Het ingezamelde bedrag wordt vervolgens elk jaar eerlijk herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie.

De FAIREBEL producten worden in de winkels verkocht tegen een adviesprijs die het resultaat is van een juiste winstverdeling tussen de spelers van de hele keten, waardoor een fatsoenlijk inkomen voor onze landbouwers gegarandeerd is.

De boer maakt zijn eigen reclame!

De filosofie van het concept FAIREBEL, alsook tegelijkertijd de originaliteit ervan, bestaat in het feit dat de herverdeelde inkomen per verkochte liter voor de boeren een ware vergoeding vormt voor hun... reclamewerk!

Zoals een van de promotors van het project inderdaad opmerkte: "de beste ambachtsman moet ook zijn product weten te verkopen!".
Zo zal elke coöperatieve landbouwer een bijdrage moeten leveren aan de promotie van de FAIREBEL producten door een beetje tijd en enthousiasme te geven. Het is immers voor dit nieuwe merk van cruciaal belang om bekendheid en waardering bij de consument te krijgen.

De naam FAIREBEL verwijst naar de term FAIR, wat betekent eerlijk en BEL...ondertekent de Belgische wortels van de nieuwe merk.

Het logo maakt gebruik van de Belgische versie met de Justine of ook Faironika genoemd, Zien we nu al overal in Europa en staat symbool voor "FAIR MILK" voor iedereen.