FAIREBEL-ROOMIJS UIT EEN HELE KORTE KETEN!

6-4-2016

De koeien die melk produceren voor het Fairebel-roomijs grazen vredig op enkele tientallen meters
van roomijsbedrijf Gilfi. Een opmerkelijk voorbeeld van faire en verantwoordelijke handel.

GILFI | FAIREBEL - Het label van de boeren - De faire melk

Het roomijs dat Fairebel al sinds 2012 verkoopt, is 100% Belgisch.

Fijnproevers vinden in de lokale winkels en in drie supermarktketens (Match, Cora en Intermarché) drie smaken: vanille, dame blanche en “puur melk”. De Fairebel-ijsjes zijn het resultaat van de hechte samenwerking tussen Benoît Michel, een landbouwer uit Francorchamps, en zijn buur, het artisanale roomijsbedrijf Gilfi.

100 % LOKAAL ROOMIJS

Een biolabel voor roomijs kan niet, maar wel voor het hoofdingrediënt, de melk! En die melk komt van het landbouwbedrijf van Benoît Michel.

“Ik ben een Fairebel-coöperant van het eerste uur”, verklaart de landbouwer uit Francorchamps. “Ik verkocht mijn melk aan een melkerij.

Toen het idee van Fairebel-roomijs begon te rijpen, nam Gilfi met mij contact op. Het roomijsbedrijf kocht al melk aan bij een van mijn buren, voor hun andere producten.

Waarom zou ik voor het Fairebel-ijs de omweg langs de melkerij maken als Gilfi al het materiaal had om rechtstreeks bij mij aan te kopen?”

Goed gezien, want het Fairebelroomijs onderscheidt zich juist door een zo kort mogelijke keten. “De koeien grazen op enkele tientallen meters van het roomijsbedrijf”, aldus Benoît Michel. “Het ijs is dus absoluut een 100% lokaal product. Ik produceer biomelk en bij het transport komt er bijna geen CO2 vrij! Als iets een fair en duurzaam product mag worden genoemd, dan is het wel dit ijs! Ik ben trots op dit product. Trots dat ik met mijn melk aan een fair project als dit kan meewerken.”

HET WERK VAN ONZE LANDBOUWERS PROMOTEN

Roomijsfabrikant Gilfi is een familiebedrijf in de ambachtelijk zone van Francorchamps. Het bestaat al sinds 1977, heeft een tiental werknemers en wordt geleid door de twee zonen van de stichters. Gilfi levert hoofdzakelijk aan de horeca. Fairebel-roomijs voor de grootdistributie produceren was voor het bedrijf dan ook een stap in het onbekende.

“Onze horecaklanten stellen exclusieve producten op prijs. Zij komen bij ons voor roomijs en sorbets met originele smaken, die je nergens anders vindt”, zegt directeur Benoit Gilson. “Dus was het voor ons een hele stap om aan de grootdistributie te leveren. Maar na een ontmoeting met Faircoop tijdens een vakbeurs in Brussel waren wij gewonnen voor hun idee. Het was voor ons een buitenkans om meer bekendheid te verwerven. En meewerken aan een schitterend project van faire handel sprak ons aan. Onze landbouwers verdienen onze steun en hun werk moet meer aandacht krijgen. En wij moeten de consumenten blijven wijzen op de voordelen van de korte keten.

Echt, dit ijs is iets om trots op te zijn!”

Gilfi produceert elk jaar 10.000 tot 15.000 liter Fairebel-roomijs, tot nu toe alleen in dozen van een liter. Zijn er ook toekomstplannen?

“Ik zou dit product graag in kleine potjes willen leveren”, besluit Benoit Gilson. “Met de drie bekende smaken en eventueel een extra potje met een typisch Belgisch product, zoals speculoos. Daarmee zouden wij heel sterk staan tegenover de concurrentie!”

Voelt u er iets voor om een betrokken consument’acteur te worden?